MAMO, TATO – IDĘ DO SZKOŁY

Czy moje dziecko da sobie w szkole radę? Zapewne wielu rodziców zadaje sobie to pytanie
niejednokrotnie.
Pójście do szkoły to duże wyzwanie nie tylko dla dzieci, ale także rodziców. Zachęcamy do
odwiedzania zakładki „Mamo , tato idę do szkoły”. Zamieszczane tu są praktyczne informacje, które mamy nadzieję ułatwią wejście w nową, szkolną rzeczywistość.

___________________________________________________________________________________________________

SMARTFON W ŻYCIU PIERWSZAKA

Obecnie ciężko jest wyobrazić sobie funkcjonowanie bez nowoczesnych technologii. Telefony nie służą już, tak jak kiedyś, tylko do dzwonienia. Budki telefoniczne czy telefony stacjonarne, zostały wyparte przez dotykowe smartfony. posiadają one wiele funkcji, które ułatwiają nam codzienne życie (min. dostęp do Internetu, możliwość robienia zdjęć). Telefony, jak również inne nowoczesne technologie są bardzo kuszące dla najmłodszych ponieważ emanują kolorami, są podświetlane, posiadają wiele rozmaitych funkcji. Często dzieci, już w wieku 7 lat dostają swoje pierwsze telefony. Wynika to z tego, że rodzice kierowani wewnętrzną troską o swoje pociechy, chcą być z nimi w ciągłym kontakcie. Trzeba jednak pamiętać, że narażanie dziecka na kontakt ze smartfonem już od najmłodszych lat może prowadzić do wielu zaburzeń neurologicznych. Wśród nich wyróżniamy między innymi: opóźniony rozwój mowy, ubogi zasób słownictwa, problemy z koncentracją oraz funkcjami poznawczymi, nadmierne pobudzenie, kłopoty ze snem, zaburzony rozwój mózgu, ADHD. Dzieci bardzo szybko uzależniają się od nowoczesnych technologii, których użytkowanie jest dla nich dużo ciekawsze niz np. sięgnięcie po książkę czy gra w planszówki. Nadmierne użytkowanie telefonów zabija kreatywność, zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Ważnym jest, aby możliwie jak najpóźniej podarować dziecku jego pierwszy telefon. Jeśli ma to być urządzenie służące do komunikacji z rodzicami, niech to będzie jeden z najprostszych modeli. Należy również starać się organizować dziecku jak najbardziej rozmaicony czas, aby nie musiało ono używać telefonu. Mogą to być gry planszowe, wspólne układanie puzzli, czytanie książek, jazda na rowerze, wszelkie aktywności sportowe, dodatkowe zajęcia. Udowodniono naukowo, że wspólne czytanie z rodzicami wpływa pozytywnie na dziecko, buduje wzajemne zaangażowanie emocjonalne, czego nie można osiągnąć, gdy dziecko czy rodzic jest skupiony na użytkowaniu telefonu czy laptopa. Dzieci uczą się przez obserwację, dlatego starajmy się przy nich ograniczać korzystanie z nowoczesnych technologii.
Na zakończenie polecam przesłuchać wywiadu udzielonego przez polską psycholog i logopedę – prof. Cieszyńską, która wypowiada się na temat zaburzeń u dzieci wynikających z nadmiernego użytkowania nowoczesnych technologii: http:// https://www.youtube.com/watch?v=1_QCv1Dps-o


___________________________________________________________________________________________________