Rok szkolny 2024/2025

___________________________________________________________________________________________________

Oddychanie przez nos odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju dziecka.
Gdy dziecko oddycha przez usta, może to prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, takich jak: 
– zwiotczenie mięśni twarzy i języka, 
– osłabienie mięśni całego ciała i przepony, 
– kłopoty z głosem, a nawet z prawidłową postawą. 
Przyczyną otwartej pozycji ust u dzieci mogą być: 
– częste infekcje, 
– alergie lub nietolerancje pokarmowe, 
– powiększone migdałki podniebienne i/lub gardłowy, 
– zapalenia zatok lub skrzywienie przegrody nosowej. 
Gdy język nie przylega do podniebienia z powodu oddychania przez usta, może dojść do nieprawidłowego rozwoju nosa, szczęki i podniebienia (np. powstania tzw. gotyckiego podniebienia lub wąskiej szczęki). 
Jakie są konsekwencje oddychania przez usta? 
1. Częstsze infekcje – nos nie spełnia swojej roli jako filtra ochronnego przed drobnoustrojami. 
2. Słabsze mięśnie oddechowe i klatki piersiowej – co może wpływać na ogólną sprawność fizyczną i umysłową dziecka oraz zdolność koncentracji. 
3. Gorsza wentylacja płuc – może negatywnie oddziaływać na krążenie, metabolizm i odporność. 
Co mogą zrobić rodzice? 
Dbajcie o profilaktykę infekcji
– zapewniajcie dziecku dużo ruchu na świeżym powietrzu, 
– dbajcie o zdrowe odżywianie. 
Pomóżcie dziecku prawidłowo oddychać
– uczcie wydmuchiwania nosa – zakrywając jedną dziurkę nosa i wykorzystując mięśnie brzucha. 
Zwracajcie uwagę na zamknięte usta – pomagajcie dziecku nawykowo utrzymywać usta zamknięte w ciągu dnia. 
Jeśli zauważycie, że dziecko ma powiększone migdałki podniebienne lub gardłowe, które mogą utrudniać oddychanie przez nos, skonsultujcie się z lekarzem laryngologiem. Wczesne rozpoznanie i leczenie problemów pomoże zapobiec ich poważniejszym skutkom w przyszłości. 
Zdrowe oddychanie to zdrowe dziecko – zadbajmy o to razem! 

___________________________________________________________________________________________________

Najpierw zastanówmy się, czym może być dla naszej pociechy nowa sytuacja. Otóż może to być pierwszy dzień w przedszkolu lub szkole, nowi koledzy, przeprowadzka, pierwszy wyjazd bez rodziców w czasie wakacji na przykład na kolonię. Każda taka sytuacja to dla dziecka nowe doświadczenie, zdobycie nowej wiedzy, poznanie otoczenia, nowych osób, a przede wszystkim okazja do uczenia się różnych sposobów reagowania. Niejednokrotnie nowe sytuacje są dla dziecka stresujące, wzbudzają jego niepokój. Jedne dzieci radzą sobie z nimi lepiej, a inne gorzej. Wynika to przede wszystkim z różnic w temperamencie oraz stylu funkcjonowania, jaki dziecko sobie przyswoiło, obserwując osoby dla niego znaczące, ich reakcje i zachowania.
Zadaniem dorosłych, a zwłaszcza rodziców jest odpowiednie przygotowanie dziecka do
radzenia sobie w nowych sytuacjach i wyposażenie go we właściwe wzorce reagowania, by mogło w przyszłości z łatwością przystosować się do zmian.
Oto kilka strategii, które stosowane przez dorosłego mogą ułatwić dziecku radzenie sobie w nowych okolicznościach.
Rozmawiaj z dzieckiem. Jednym z najważniejszych kroków w pomaganiu dziecku w
nowych sytuacjach jest otwarta i szczera rozmowa. Zachęcaj dziecko do dzielenia się swoimi uczuciami i obawami. Wyjaśnij, że to normalne czuć się niepewnie w nowych
okolicznościach. Pamiętaj, aby aktywnie słuchać – dziecko musi wiedzieć, że jego uczucia są ważne i uznawane.
Przygotuj dziecko na zmianę. Przygotowanie dziecka na nową sytuację może znacznie
zmniejszyć jego lęki. Przed wprowadzeniem zmian omów z pociechą, czego może się
spodziewać. Jeśli to możliwe, odwiedź nowe miejsce z dzieckiem przed pierwszym dniem (np. nową szkołę, plac zabaw). Przygotuj wspólnie plan działania, co zrobić w trudnych momentach (np. gdy poczuje się zestresowane lub zagubione).
Zachęcaj dziecko do eksploracji nowych doświadczeń. Pokaż mu, że nowe sytuacje mogą być przyjemne i rozwijające. Możesz wprowadzać nowe aktywności stopniowo, na przykład: udział w nowych zajęciach pozalekcyjnych, odwiedzanie nowych miejsc lub poznawanie nowych przyjaciół.
Ucz empatii i rozwiązywania problemów. Pomoc w zrozumieniu emocji innych ludzi
może być bardzo przydatna. Ucz dziecko empatii, aby mogło lepiej radzić sobie w
interakcjach z rówieśnikami. Ucz także metod rozwiązywania problemów, aby nauczyło się radzić sobie z trudnościami, które mogą się pojawić.
Buduj u dziecka wiarę w siebie. Wzmacniaj pewność siebie dziecka poprzez pozytywne wzmocnienie. Chwal je za wysiłki, niezależnie od wyniku i przypominaj o jego mocnych stronach. Dzieci, które wierzą w siebie, łatwiej radzą sobie w nowych sytuacjach.
Daj przykład. Dzieci często naśladują zachowania dorosłych. Pokazuj im, jak stawiać
czoła nowym wyzwaniom. Dziel się własnymi doświadczeniami oraz sposobami radzenia
sobie ze stresem, aby dać im konkretne wzory do naśladowania.
Bądź cierpliwy. Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Cierpliwość jest
kluczowa – dach, jakie podjęliście kroki, mogą nie przynosić natychmiastowych rezultatów. Daj dziecku czas na adaptację do nowych okoliczności.
Reasumując pomaganie dziecku w nowych sytuacjach to proces, który wymaga
zaangażowania, empatii i wsparcia. Dzięki otwartym rozmowom, odpowiedniemu
przygotowaniu i budowaniu pewności siebie, dzieci mogą nauczyć się radzić sobie z nowymi doświadczeniami w sposób pozytywny i konstruktywny. Każda nowa sytuacja to szansa na rozwój i naukę, a wsparcie okazane przez rodzica jest kluczowe w tym procesie.

___________________________________________________________________________________________________

Budowanie relacji międzyludzkich odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju i
funkcjonowaniu człowieka. Już od najmłodszych lat wchodzimy w relacje z najbliższymi obiektami (rodzice), a następnie z rówieśnikami.
Dzieci w szkole podstawowej budują relacje na różne sposoby, które są kluczowe dla ich rozwoju społecznego i emocjonalnego. Dzięki relacjom dzieci uczą się jak
współpracować, komunikować się czy rozwiązywać konflikty. Budują również poczucie przynależności do danej grupy oraz rozwijają umiejętności interpersonalne. Uczą się empatii oraz rozwijają tożsamość- poczucie własnego ja.
Istnieje wiele sposobów, poprzez które dzieci wchodzą w relacje z rówieśnikami. Szkoła jest miejscem, w którym dzieci spędzają większość swojego czasu. Wspólne zabawy na podwórku czy w klasie są podstawą budowania relacji. Dzieci poprzez gry zespołowe, planszowe, uczą się współpracy, rywalizacji oraz dzielenia się. W ramach zajęć szkolnych dzieci często pracują w grupach, co sprzyja wymianie pomysłów i rozwijaniu umiejętności interpersonalnych. Dzieci, tak samo jak dorośli, często nawiązują relacje na podstawie wspólnych zainteresowań, takich jak sport, muzyka, gry. Udział w zajęciach pozalekcyjnych sprzyja poznawaniu nowych kolegów i koleżanek. Nieustającą rolą rodziców i nauczycieli jest wspieranie dzieci w budowaniu relacji oraz stwarzanie warunków do interakcji społecznych. Warto pamiętać o tym, że dziecko większość swojego czasu spędza w szkole, dlatego też w tym miejscu tworzy najwięcej relacji.

___________________________________________________________________________________________________