Archiwum dnia: 20/03/2024

DUŻE PROBLEMY MAŁYCH LUDZI

Czasami wydaje się nam, że dzieciństwo to wyłącznie czas beztroski i zabawy. Niestety, bywa że dzieci muszą mierzyć się z wielkimi problemami, z którymi nie radzą sobie nawet dorośli. Taka sytuacja przydarzyła się 10. letniemu Jacksonowi, bohaterowi sztuki „Preskot”, którą w Teatrze Ludowym obejrzeli uczniowie klasy 4a. Rodzice chłopca to muzycy, którzy mają problemy finansowe; stale zmieniają miejsce zamieszkania, gdyż nie mają pieniędzy na czynsz, w domu brakuje jedzenia, sprzedawane są meble. Zdarzyło się nawet, że przez 14 tygodni rodzina mieszkała w samochodzie. Jackson wie, że tata choruje, a mama nie ma pracy. Czuje się jednak bezradny i zagubiony, niepewny swojej przyszłości, bo nikt mu o
niczym nie mówi, a rodzice ciągle żartują i śpiewają bluesa. W takim momencie w życiu chłopca pojawia się Preskot, czyli… gadający kot. To on staje się przyjacielem i powiernikiem bohatera. Przepiękna sztuka oparta została na kanwie powieści Katherine Alice Applegate i znalazła się na liście bestsellerów „New York Timesa”. Pokazuje ona, jak ważna jest szczera komunikacja miedzy dziećmi a rodzicami; mówienie sobie prawdy, nieukrywanie problemów. To dzięki wymyślonemu przyjacielowi, Jackson odważył się powiedzieć, co czuje, a mama i tata zrozumieli, że dzieci widzą znacznie więcej, niż wydaje się dorosłym.

ZIMA W SZKOLE

Ferie zimowe w szkole? Naprawdę? Dlaczego nie!
Nasi uczniowie tradycyjnie już pierwszy tydzień ferii spędzili w szkole. W ramach akcji „Zima w szkole” wychowawcy przygotowali mnóstwo atrakcji. Były niezapomniane wycieczki, warsztaty, turnieje oraz wspólne zabawy na terenie szkoły.
Jak było?  Według uczestników akcji było: „ superowo, cudownie, zabawnie, bombowo, świetnie, odlotowo, mega, extra, wspaniale, niesamowicie” . A oto jeszcze inne wypowiedzi dzieci, podsumowujące akcję: „ Zima w szkole mnie zachwyciła”, „Było bardzo ciekawie”, „Mogłam znaleźć nowych przyjaciół”, „Było dużo super atrakcji”, „Cudownie się bawiłem”.
Niestety tydzień szybko dobiegł końca i trzeba się było pożegnać. Już dzisiaj zapraszamy do uczestnictwa w akcji „Lato w szkole”.

UCZNIOWIE NASZEJ SZKOŁY W MALADZE

W dniach 30.01.2024 – 06.02.2024 r. uczniowie klas ósmych wraz z panią Michaliną Borkowską i Dominiką Dubiel byli na wycieczce w pięknej i słonecznej Maladze. Był to już drugi wyjazd do Hiszpanii organizowany przez panią Michalinę.
Uczniowie zamieszkali w domach hiszpańskich rodzin. Ze swoimi rodzinami porozumiewali się w języku hiszpańskim przełamując barierę językową. Każdego dnia uczniowie uczestniczyli w zajęciach języka hiszpańskiego odbywających się w szkole językowej AIL Málaga. Lekcje prowadziła profesora María – native speaker. Uczniowie uczestniczyli też w różnych aktywnościach, a program wyjazdu był niezwykle bogaty. Grali w gry językowe na plaży „Playa de la Misericordia”. Niezapomnianym przeżyciem był rejs katamaranem po Morzu Śródziemnomorskim, któremu towarzyszyła przepiękna pogoda. Uczniowie byli na wycieczce rowerowej, gdzie ścieżka rowerowa prowadziła pod palmami wzdłuż morza. W związku z trwającym karnawałem ósmoklasiści podziwiali zabawy uliczne Hiszpanów przebranych w przeróżne kostiumy. Podczas wyjazdu nasi uczniowie delektowali się tradycyjnymi hiszpańskimi wypiekami churros z gorącą czekoladą w „Casa Aranda” – najbardziej znanej churrerii w Maladze; próbowali tradycyjnych hiszpańskich tapas takich jak: smażone kalmary „calamares fritos”, krewetki „gambas al pil pil”, bakłażany w miodzie „berenjenas con miel” czy krokieciki z ogona byka „croquetas de rabo de toro”. W kultowej restauracji „100 Montaditos” uczniowie zjedli niezliczoną ilość kanapeczek, z których słynie ta restauracja. Nasza młodzież pod okiem profesory ze szkoły AIL Málaga samodzielnie przygotowała słynną hiszpańską potrawę „paella”, przyrządziła „pan tumaca” czyli najbardziej znane grzanki z szynką „jamón serrano” oraz tradycyjną sałatkę „ensalada malagueña”. Nie zabrakło oczywiście nauki gorącej salsy. Uczniowie zwiedzili renesansową „Catedral de la Encarnación”, ruiny teatru rzymskiego „Teatro Romano”, hiszpańsko- mauretańską twierdzę „Alcazaba” i położony na wzgórzu zamek „Gibralfaro”. Z punktu widokowego „Mirador del Gibralfaro” podziwiali widok na bajeczną panoramę Malagi.
Kolejnym emocjonującym punktem zwiedzania było „Museo Picasso” prezentujące obszerną kolekcję arcydzieł malagijskiego malarza z jego słynnym dziełem – „Panny z Awinionu”. W ostatni dzień pobytu nasi uczniowie zostali pożegnani przez piękną i słoneczną pogodę. Jak sami mówią, ten wyjazd zostanie w ich sercach na długo.

TARGI EDUKACYJNE

Uczniowie klas ósmych w styczniu i lutym uczestniczyli w targach edukacyjnych
organizowanych w Zespole Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji na ul. Ułanów oraz w Zespole Szkół Ekonomicznych nr 2 na os. Spółdzielczym. Krakowskie i nowohuckie szkoły ponadpodstawowe zaprezentowały ósmoklasistom ofertę na rok szkolny 2024/25. Było wspólne zwiedzanie stoisk, poznawanie specyfiki szkół i wybranych zawodów. Uczniowie z zainteresowaniem oglądali przygotowane materiały, prezentacje, filmy, chętnie brali udział w konkursach. W rozmowach indywidualnych zdobywali dodatkowe informacje o zawodach, którymi się zainteresowali. Do szkoły wrócili wyposażeni w ulotki i foldery reklamowe, z
postanowieniem pójścia na dni otwarte. Mamy nadzieję, że udział w tych wydarzeniach pomoże ósmoklasistom w wyborze szkoły średniej.

WALENTYNKI

W tym roku istniało niebezpieczeństwo, że przez ferie zimowe  ominą nas Walentynki… Nie ma jednak rzeczy niemożliwych dla uczniów 80-tki. Co za sztuka zrobić 14 lutego 7 lutego…? Dla nas żadna. Jak postanowiliśmy, tak zrobiliśmy. Tym sposobem wszystkie kartki z życzeniami wrzucone do walentynkowego pudełka znalazły dzisiaj swoich adresatów. 

WARSZTATY W RAMACH PROJEKTU STARS

W ostatnich dniach stycznia oraz w lutym 2024 r. uczniowie z klas od I do VI, wzięli udział w warsztatach edukacyjnych organizowanych w ramach projektu STARS – ROWEREM DO SZKOŁY. Zajęcia prowadził doradca projektu.
Warsztaty poświęcone były następującym zagadnieniom:
klasy pierwsze – Mój wymarzony rower, gra dydaktyczna 
klasy drugie  – Rower i jego części, prezentacja, zabawa dydaktyczna
klasy trzecie  – Rola rowery w transporcie miejskim prezentacja i gra dydaktyczna
klasy czwarte  – Cykloedukacja, czyli przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową
klasy piąte  – Rower w kulturach świata, prezentacja
klasy szóste – Pogoda, a bezpieczeństwo poruszania się po drogach, prezentacja, rozmowa z przykładami.
Zajęcia wzbogaciły wiedzę uczniów i mamy nadzieję, że zachęciły dzieci do aktywności fizycznej.

VI A NA KRĘGLACH

5 lutego 2024 r. klasa VI a bawiła się w Hali Centralnej, rywalizując w grupach podczas gry w kręgle. W tym tygodniu jest tutaj Festiwal Pizzy i wszyscy zamówili na zakończenie zabawy prawdziwą włoską pizzę.

DZIEŃ LUSTRZANEGO ODBICIA

Piątek 2 lutego 2024 r. był  w naszej szkole Dniem Lustrzanego Odbicia. Okazało się, że wielu uczniów ma kolegę lub koleżankę, którzy wyglądają dokładnie tak samo. Wystarczył odpowiedni strój, żeby wszyscy mieli problem z odgadnięciem czy to Basia, czy jednak Asia, Zuzia? A może Gabrysia… Spójrzcie na zdjęcie i sami spróbujcie odgadnąć, kto jest kim.
Dzień ten uświadomił nam, że nawet gdy wyglądamy tak samo, każdy z nas jest inny, jedyny i niepowtarzalny.

WIZYTA W PRZEDSZKOLU

2 lutego 2024 r., klasa 1a odwiedziła Przedszkole Samorządowe nr 94 na os.
Ogrodowym. Zostaliśmy zaproszeni na „Jasełka” i wspólne kolędowanie.
Najstarsza grupa w przedszkolu zamieniła się w aktorów sprzed tysięcy lat.
Świąteczny nastrój podkreślały piękne stroje dzieci i bożonarodzeniowa dekoracja sali.
Przedszkolaki na moment przestały być zwykłymi dziećmi i zmieniły się w anioły,
pasterzy i królów, przenosząc wszystkich obecnych w dawne czasy.
Mali artyści z dużym przejęciem i zaangażowaniem wiernie odtwarzali swoje role,
prezentowali umiejętności recytatorskie i wokalne. Wszystkim Przedszkolakom należą się
ogromne pochwały za zaangażowanie, recytowane wierszyki, kolędy i pastorałki, dzięki którym stworzyły wspaniałą atmosferę i podbiły serca całej widowni.
Naszemu spotkaniu towarzyszyły również zabawy związane z tematyką zimową,
w której zarówno goście jak i gospodarze brali udział.
Nasi Pierwszoklasiści całkiem spontanicznie zaprezentowali dwie pastorałki związane z tematem świąt. Zostaliśmy nagrodzeni gromkimi brawami i małymi upominkami.
Dziękujemy za zaproszenie i już wiemy, że wkrótce będziemy gościć Przedszkolaków w progach naszej szkoły. Czekamy !

7A W TEATRZE IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO

1 lutego 2024 r klasa 7a wybrała się do Teatru im. Juliusza Słowackiego
na spektakl pt. „Chory z urojenia”.
Komedia opowiada historię hipochondrycznego Argana, który nieustannie wmawia sobie kolejne choroby, gdy tymczasem cieszy się dobrym zdrowiem. Z ogromną skrupulatnością stosuje się jednak do zaleceń lekarza. Jednocześnie dąży do tego, by jego córka Angelika poślubiła lekarza, pomimo faktu, że ta już od dawna kocha Cleante’a. Jest to lekka, niezwykle zabawna komedia Moliera, krytykująca przywary ludzkie – głupotę, zacofanie , obłudę. Niewątpliwym atutem spektaklu okazała się doborowa obsada, która zapewniła widzom świetną zabawę. W roli głównej wystąpił Andrzej Grabowski. Dzięki kreowanej przez Niego postaci, na widowni raz po raz wybuchały salwy śmiechu.
Spektakl ten na pewno na długo pozostanie w pamięci wszystkich siódmoklasistów.

CZAS PODSUMOWAŃ W KLASACH IV-VIII

31 stycznia 2024 r. uczniowie klas IV- VIII spotkali się na apelu podsumowującym
pracę w I półroczu bieżącego roku szkolnego. Dyrektor szkoły p. Tatiana
Muszyńska –Kwiecień wręczyła uczniom 41 DYPLOMÓW UZNANIA za bardzo dobre
wyniki w nauce i wzorowe zachowanie. Jest to nagroda statutowa dla ucznia, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 i wzorowe zachowanie.
W I półroczu najwyższe wyniki w nauce osiągnęła klasa IV a- średnia ocen 4,64.
Podczas apelu wręczone zostały również dyplomy za osiągnięcia w konkursie Alfik
matematyczny.

Kończąc spotkanie Pani Dyrektor gorąco pogratulowała wszystkim nagrodzonym
dzieciom i zachęciła do dalszej pracy oraz do udziału w konkursach, które czekają na uczniów w drugim półroczu.
Wszystkim życzymy dalszych sukcesów.

DO KOŃCA ŚWIATA I O JEDEN DZIEŃ DŁUŻEJ!

Ostatnie dni upłynęły w naszej szkole pod znakiem kiermaszu na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Dzięki niezwykłemu zaangażowaniu Rodziców i Uczniów udało nam się zebrać mnóstwo używanych: zabawek, gier i książek. Pokaźny stos darów, budził niepewność organizatorów i pytanie, czy uda się sprzeda całe to uzbierane dobro?
Jednak po raz kolejny okazało się, że serca naszych Nauczycieli, a  także Uczniów i ich Rodziców biją w rytmie Orkiestry! Przez cały tydzień wolontariusze z wielkim zapałem sprzedawali dary podczas kiermaszu. Każdy chciał dołożyć swoją cegiełkę. Wyniki akcji przerosły nasze najśmielsze oczekiwania. Zebraliśmy 3590,10 zł, czyli ponad 3 razy więcej, niż przed rokiem!  Pieniądze zostały przekazane w dzień finału do sztabu WOŚP. Dziękujemy za waszą hojność i wsparcie!

UCZEŃ – OBYWATEL

24 stycznia 2024 r. uczniowie klas ósmych po raz drugi uczestniczyli w zajęciach w ramach projektu „Uczeń-obywatel'”. Tym razem odwiedziliśmy Młodzieżowy Dom Kultury im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, gdzie wspólnie z innymi krakowskimi ósmoklasistami omawialiśmy zasady działania naszego miejskiego samorządu. 

BAL PODRÓŻNIKA – ZABAWA KARNAWAŁOWA KLAS I – III

Karnawał to czas zabaw, śmiechu, dźwięków i wrażeń. W tym roku dzieci uczestniczyły w balu, którego tematem przewodnim była podróż po różnych kontynentach. Podczas zabawy przy muzyce dzieci mogły poznać zwyczaje różnych regionów świata. Wodzireje zabrali dzieci w podróż po Azji, Afryce, Europie, Ameryce Południowej i Północnej. Uczniowie w rytm muzyki podróżowali samolotami oraz pociągiem. Wiele radości dzieciom sprawiła zabawa z wykorzystaniem chust animacyjnych. Były kolorowe balony i serpentyny,
kolorowe, bajkowe stroje, wspólne tańce i zabawy. Kolorowe światła nadawały imprezie niezapomnianego klimatu. Bal umożliwił dzieciom i wychowawcom spędzenie czasu w miłej atmosferze.
Wspólna zabawa przyniosła wiele radości, a to było głównym jej celem.
Dziękujemy dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych, balowych strojów.

WYNIKI KONKURSU „ALFIK HUMANISTYCZNY”

Przedstawiamy wyniki XXVII Ogólnopolskiego Konkursu „Alfik Humanistyczny”:
W klasach I – III
Aniela Kowacz-Bicz (klasa 2c) – nagroda rzeczowa za zdobycie 4. miejsca w województwie, 10. miejsca w kraju.

Dyplom uznania za uzyskanie bardzo dobrego wyniku otrzymali:
Jakub Kaczmarczyk – klasa 3a
Iga Kubieniec – klasa 3a
Zuzanna Kędzierska – klasa 3a
Milena Batko – klasa 3b
Szymon Budweil – klasa 3b

W klasach IV – VIII
Paulina Marczyk (klasa 5b) – nagroda rzeczowa za zdobycie 1. miejsca w województwie, 2. miejsca w kraju.

Dyplom uznania za uzyskanie bardzo dobrego wyniku otrzymali:
Michał Dominek (klasa 6a) – 8. miejsce w województwie
Lena Bytomska (klasa 6a) – 10. miejsce w województwie
Martyna Maj – klasa 5b
Szymon Grzyb – klasa 5b
Filip Kucharski – klasa 6b
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!